Algemene Voorwaarden
Brandvluchtladder.nl
E-mail: contact@brandvluchtladder.nl
Website: www.brandvluchtladder.nl
Artikel 1 – Definities
- Brandvluchtladder.nl: is een handelsnaam van FreShop BV, gevestigd te Tiel, KvK-nummer 94766541.
- Klant: degene met wie Brandvluchtladder.nl een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: FreShop B.V (hierna te noemen: Brandvluchtladder.nl) en Klant samen.
- Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Brandvluchtladder.nl.
- Brandvluchtladder.nl en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- Brandvluchtladder.nl en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Prijzen
- Brandvluchtladder.nl hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- Brandvluchtladder.nl mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Brandvluchtladder.nl niet kon voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
- De Consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.
Artikel 4 – Monsters en modellen
- Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te leveren producten met het monster of model overeenstemmen.
Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn
- Brandvluchtladder.nl mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die Brandvluchtladder.nl hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat als de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Brandvluchtladder.nl aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- Brandvluchtladder.nl mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 6 – Gevolgen te late betaling
- Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag Brandvluchtladder.nl de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan Brandvluchtladder.nl.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag Brandvluchtladder.nl zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van Brandvluchtladder.nl op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Brandvluchtladder.nl, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 7 – Recht van reclame
- Wanneer de Klant in verzuim is, mag Brandvluchtladder.nl het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de Klant geleverde producten.
- Brandvluchtladder.nl maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
- Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende producten onmiddellijk retourneren aan Brandvluchtladder.nl, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.
Artikel 8 – Herroepingsrecht
- Een Consument mag een online aankoop binnen 30 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
- het product is gebruikt;
- de Consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht.
- De bedenktijd van 30 dagen in lid 1, begint:
- op de dag nadat de Consument het (laatste) product heeft ontvangen.
- De Consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar: contact@brandvluchtladder.nl, eventueel met behulp van het herroepingsformulier dat beschikbaar is op de website van Brandvluchtladder.nl, zijnde: www.brandvluchtladder.nl.
- De Consument moet het product binnen 14 dagen na het sturen van de mail in lid 3 terugsturen naar Brandvluchtladder.nl.
- Stuurt de Consument het product niet binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terug, dan vervalt zijn herroepingsrecht.
- Het orderbedrag, inclusief verzendkosten, wordt door Brandvluchtladder.nl binnen 14 dagen na het kenbaar maken van het gebruik van het herroepingsrecht aan Consument uitbetaald, mits het product in die periode door Brandvluchtladder.nl is ontvangen.
- Mocht het product beschadigd of de verpakking meer beschadigd zijn dan nodig is om het product te proberen, dan kunnen we deze waardevermindering van het product aan u doorberekenen. Behandel het product dus met zorg en zorg ervoor dat deze bij een retour goed verpakt is.
Artikel 9 – Vergoeding van bezorgkosten
- Wanneer de Consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Brandvluchtladder.nl heeft geretourneerd, dan zal Brandvluchtladder.nl eventuele door de Consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de Consument terugbetalen.
- De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Brandvluchtladder.nl voor zover de volledige bestelling wordt geretourneerd.
Artikel 10 – Vergoeding retourkosten
- Als de Consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan betaalt Consument de kosten daarvoor.
Artikel 11 – Opschortingsrecht
- Tenzij de Klant een Consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 12 – Retentierecht
- Brandvluchtladder.nl kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Brandvluchtladder.nl heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
- Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Brandvluchtladder.nl.
- Brandvluchtladder.nl is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 13 – Verrekening
- Tenzij de Klant een Consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Brandvluchtladder.nl te verrekenen met een vordering op Brandvluchtladder.nl.
Artikel 14 – Eigendomsvoorbehoud
- Brandvluchtladder.nl blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Brandvluchtladder.nl met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
- Tot die tijd in lid 1 kan Brandvluchtladder.nl gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of op een andere manier bezwaren.
- Wanneer Brandvluchtladder.nl gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Brandvluchtladder.nl van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 15 – Levering
- Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
- Levering vindt plaats bij Brandvluchtladder.nl, tenzij anders wordt afgesproken.
- Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
- Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Brandvluchtladder.nl zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
- Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Brandvluchtladder.nl kan tegenwerpen.
Artikel 16 – Levertijd
- De levertijden van Brandvluchtladder.nl zijn indicatief. Als later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
- De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van Brandvluchtladder.nl.
- De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Brandvluchtladder.nl later levert dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of wanneer Brandvluchtladder.nl niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en Brandvluchtladder.nl iets anders hebben afgesproken.
Artikel 17 – Feitelijke levering
- De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 18 – Transportkosten
- De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Brandvluchtladder.nl schriftelijk iets anders hebben afgesproken.
Artikel 19 – Verpakking en verzending
- Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Brandvluchtladder.nl niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
- Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Brandvluchtladder.nl. Doet de Klant dit niet, dan kan hij Brandvluchtladder.nl niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
Artikel 20 – Bewaring
- Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
- Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor rekening van de Klant.
Artikel 22 – Garantie
- De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage of constructie of ondeugdelijk materiaal.
- De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage;
– voor schade ontstaan door ongevallen;
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product;
– voor schade door nalatigheid, ondeskundig gebruik en/of handelen in strijd met instructies, aanwijzingen en adviezen van Brandvluchtladder.nl door Klant;
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld;
– als het product voor een ander doel is gebruikt dan waarvoor zij is bestemd of het product op onoordeelkundige wijze is gebruikt.
- Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.
Artikel 23 – Vrijwaring
- De Klant vrijwaart Brandvluchtladder.nl tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Brandvluchtladder.nl geleverde producten en/of diensten.
Artikel 24 – Klachtenregeling
- Brandvluchtladder.nl beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt de klacht overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- Klachten over de uitvoering van de overeenkomst moeten binnen 2 maanden volledig en duidelijk omschreven worden ingediend bij Brandvluchtladder.nl, nadat de Consument de gebreken heeft geconstateerd.
- Bij Brandvluchtladder.nl ingediende klachten worden binnen een termijn van 14 dagen gerekend vanaf de datum van ontvangst beantwoord. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd vraagt, wordt door Brandvluchtladder.nl binnen de termijn van 14 dagen geantwoord met een bericht van ontvangst en een indicatie wanneer de Consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
- Indien de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de geschillenregeling.
- Bij klachten dient een Consument zich allereerst te wenden tot Brandvluchtladder.nl. Indien de webwinkel is aangesloten bij WebwinkelKeur en bij klachten die niet in onderling overleg opgelost kunnen worden dient de Consument zich te wenden tot WebwinkelKeur (www.webwinkelkeur.nl), deze zal gratis bemiddelen. Controleer of deze webwinkel een lopend lidmaatschap heeft via https://www.webwinkelkeur.nl/ledenlijst/. Mocht er dan nog niet tot een oplossing gekomen worden, heeft de consument de mogelijkheid om zijn klacht te laten behandelen door de door WebwinkelKeur aangestelde onafhankelijke geschillencommissie, de uitspraak hiervan is bindend en zowel Brandvluchtladder.nl als Consument stemmen in met deze bindende uitspraak. Aan het voorleggen van een geschil aan deze geschillencommissie zijn kosten verbonden die door de Consument betaald dienen te worden aan de betreffende commissie.
- Een klacht schort de verplichtingen van Brandvluchtladder.nl niet op, tenzij Brandvluchtladder.nl schriftelijk anders aangeeft.
- Indien een klacht gegrond wordt bevonden door Brandvluchtladder.nl, zal Brandvluchtladder.nl naar haar keuze of de geleverde producten kosteloos vervangen of repareren.
Artikel 25 – Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Brandvluchtladder.nl.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Brandvluchtladder.nl ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 26 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer Brandvluchtladder.nl een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 27 – Aansprakelijkheid Brandvluchtladder.nl
- Brandvluchtladder.nl is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer Brandvluchtladder.nl aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- Brandvluchtladder.nl is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer Brandvluchtladder.nl aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 28 – Vervaltermijn
- Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Brandvluchtladder.nl vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 29 – Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Brandvluchtladder.nl toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Brandvluchtladder.nl nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Brandvluchtladder.nl in verzuim is.
- Brandvluchtladder.nl mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Brandvluchtladder.nl kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 30 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Brandvluchtladder.nl door de Klant niet aan Brandvluchtladder.nl kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp;
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen;
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen;
– computervirussen;
– stakingen;
– overheidsmaatregelen;
– vervoersproblemen;
– slechte weersomstandigheden;
– werkonderbrekingen; - Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Brandvluchtladder.nl 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Brandvluchtladder.nl kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Brandvluchtladder.nl de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- Brandvluchtladder.nl hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Brandvluchtladder.nl hiervan voordeel heeft.
Artikel 31 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Brandvluchtladder.nl de overeenkomst aanpassen.
Artikel 32 – Wijziging algemene voorwaarden
- Brandvluchtladder.nl mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Brandvluchtladder.nl altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal Brandvluchtladder.nl zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een Consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 33 – Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Brandvluchtladder.nl aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Brandvluchtladder.nl.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 34 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Brandvluchtladder.nl bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 35 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Brandvluchtladder.nl is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Brandvluchtladder.nl is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Brandvluchtladder.nl, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 20 februari 2025.